lundi 9 avril 2012

صباح - عاشقه وغلبانه




بيقولولي توبي .. توبي توبي توبي
ازاي بس ازاي تتوبي يا عيني ازاي
عاشقة وغلبانة والنبي عاشقة ومسكينة والنبي
مقدرش افوتو والنبي

ده انا كل حتة فـ توبي دايبة دايبة دايبة ف هوى محبوبي
عينيــا اه يا عينيا اعمل ايه يا عينيا
عايزين يبعدوني يبعدوني ، ومش صابرين عليا

عاشقة وغلبانة والنبي عاشقة ومسكينة والنبي
مقدرش افوتو والنبي ده انا كل حتة فـ توبي
دايبة فـ هوى محبوبي

عينيي يا قلبي علينا انا وانت مساكين يا عيني
ما بقاش فاضل ليتا غير دمعك يا عين

عاشقة وغلبانة والنبي عاشقة وتعبانة والنبي
مقدرش افوتو والنبي ده انا كل حتة فتوبي
دايبة فهوى محبوبي

ان كان مكتوب عليــــنا
نفارق القمر.. حـ نفارق القمر
وان كان حكم القدر
الحيرة والسهر
نسهر من غير قمر

عاشقة وغلبانة والنبي
عاشقة ومسكينة والنبي
مقدرش افوتو والنبي
مقدرش افوتو والنبي
ده انا كل حتة فتوبي
دايبة فهوى محبوبي



 

يحكي الشاعر و كاتب الكلمات محمد حمزة أنه كتب في ربع ساعة كلمات أغنية عاشقة و غلبانة و النبي للفنانة صباح ... حدث هذا في مقابلة و دية و عشاء بين أصدقاء كانت قد جمعت بليغ حمدي و محمد حمزة و صباح و زوجها آنذاك رشدي أباظة... و إذ كان بليغ يدندن فكتب محمد حمزة كلمات ملائمة لدندنة بليغ... لما سمعها رشدي أباظة طلب منهم بالتهديد بمسدس أن تغنيها زوجته صباح ... و بالرغم أن صباح كانت أنهت آنذاك تصوير فيلم لها إلا أن الأغنية هذه أظيفت للفيلم مع تأليف و إظافة مشهد ملائم لها

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire